Amedeo

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη

Ακολουθήστε μας

Search

B&M Theocharakis Foundation for the Fine Arts and Music
  -  Νέα   -  Η διεθνής απήχηση της έκθεσης “Μαρία Κάλλας: Ο μύθος ζει.”

Η έκθεση για τη μεγάλη ντίβα της όπερας, Μαρία Κάλλας, εκτός από τη μεγάλη επιτυχία που συναντά με το ελληνικό και ξένο κοινό της Αθήνας, προκάλεσε τεράστιο διεθνές ενδιαφέρον. Η αμερικανική, γαλλική, ρωσική και κινεζική τηλεόραση αφιέρωσαν μεγάλα ρεπορτάζ, ενώ στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο έχουν αφιερωθεί ήδη πολλές εκατοντάδες σελίδες. Πράγματι, η Μαρία Κάλλας είναι ο διασημότερος Έλληνας, ανεξαρτήτως φύλου, των τελευταίων αιώνων. Αξίζει να θυμηθούμε τους βασικούς σταθμούς της ζωής της.

1923, 2 Δεκεμβρίου

Η Σεσίλια Σοφία Άννα Μαρία Καλογεροπούλου γεννιέται στη Νέα Υόρκη.  Οι γονείς της. Γιώργος και Ευαγγελία Καλογεροπούλου (το γένος Δημητριάδη), είχαν μεταναστεύσει από την Ελλάδα στο Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκης, τον Αύγουστο του 1923.

1937

Οι γονείς της Κάλλας χωρίζουν. Η Ευαγγελία επιστρέφει στην Ελλάδα με τις δύο κόρες της και υιοθετεί ξανά το όνομα Καλογεροπούλου. Την ίδια χρονιά η Μαρία γίνεται δεκτή δωρεάν από τον Μανώλη Καλομοίρη στο Εθνικό Ωδείο. Στην τάξη της Μαρίας Τριβέλλα, η Κάλλας έχει δασκάλους της τον Γεώργιο Καρακαντά (μελόδραμα) και την Ήβη Πανά (πιάνο).

  • Μετά φοιτά στο Ωδείο Αθηνών με καθηγήτρια τη φημισμένη Ισπανίδα υψίφωνο Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, χωρίς όμως να πάρει τελικά δίπλωμα, επειδή δεν είχε παρακολουθήσει τα μαθήματα κανονικά.

1939, 2 Απριλίου

Θέατρο «ΟΛΥΜΠΙΑ». Κάνει το ντεμπούτο της ως “Santuzza” στην «CavalleriaRusticana» του Mascagni, σε μια μαθητική παράσταση και κερδίζει το βραβείο του Ωδείου.

1941, 21 Ιανουαρίου

Κάνει το πρώτο της επαγγελματικό ντεμπούτο στην οπερέτα, ως Beatrice στον  «Boccaccio» στον κινηματογράφο Παλλάς με την εταιρία του Λυρικού Θεάτρου, με την οποία θα τραγουδήσει και στις Tosca, Tiefland, CavalleriaRusticana, Fidelioκαι DerBettelstudentτα επόμενα τέσσερα χρόνια.

1942, 27 Αυγούστου

Τραγουδάει την “Tosca” του Pucciniγια πρώτη φορά στα ελληνικά σ’ανοιχτό χώρο στο καλοκαιρινό θέατρο Παρκ, στην πλατεία Κλαυθμώνος. Είναι η πρώτη επαγγελματική εμφάνιση της Μαρίας Καλογεροπούλου σε όπερα. Θεωρείται ο θεμέλιος λίθος της μελοδραματικής σταδιοδρομίας της.

1943, 19 Φεβρουαρίου

Κεντρική σκηνή Εθνικού Θεάτρου Μανώλη Καλομοίρη «Ο Πρωτομάστορας»

1944

Θέατρο «ΟΛΥΜΠΙΑ». EugeneD’Albert “Tiefland” («στον κάμπο»), ρόλος ”Martha”. Mascagni “CavalleriaRusticana”, ρόλος “Santuzza”.

Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Μανώλη Καλομοίρη «Ο Πρωτομάστορας»,ρόλος «Σμαράγδα»., LudwigVanBeethoven “Fidelio”, ο ρόλος “Leonore”.

14 Σεπτεμβρίου , Επιστρέφει στη Νέα Υόρκη και χρησιμοποιεί ξανά το όνομα Κάλλας.

Περνά ακρόαση για την MetropolitanOpera,αλλά δεν καταφέρνει να προσληφθεί.

1947, Ιανουάριος

Ο NicolaRossi-Lemeni, ο Ιταλός μπάσος,  συστήνει την Κάλλας στον  GiovanniZenatello, που βρίσκεται στις ΗΠΑ  με σκοπό να βρει τραγουδιστές για το Φεστιβάλ Όπερας της Βερόνα, του οποίου είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής. Προσλαμβάνει την Κάλλας για να τραγουδήσει στην «LaGioconda».

27 Ιουνίου, Η Κάλλας φτάνει στη Νάπολη και την επόμενη μέρα πηγαίνει στη Βερόνα για να ξεκινήσει πρόβες. Μερικές μέρες αργότερα, συναντά τον GiovanniBattistaMeneghini, έναν πλούσιο Ιταλό βιομήχανο  και θαυμαστή της όπερας.

2 Αυγούστου, Κάνει το ντεμπούτο της στην Ιταλία στην Αρένα της Βερόνα ως “LaGioconda” με διεύθυνση του TullioSerafin. Ο Serafinγίνεται ο μεγάλος της δάσκαλος, εκείνος που τη μυεί στα μυστικά του τραγουδιού, ο ρόλος του στην πορεία της είναι καθοριστικός. Οι παραστάσεις είναι αρκετά επιτυχημένες, αλλά η Κάλλας δεν κάνει ιδιαίτερη εντύπωση και οι αναμενόμενες προσφορές εργασίας δεν υλοποιούνται.

30 Δεκεμβρίου, Τραγουδά την “Isolde” στα ιταλικά υπό τον Serafinστη LaFenice στη Βενετία και αυτό οδηγεί σε περαιτέρω δεσμεύσεις στην Ιταλία, κυρίως στην «Turandot».

1948

  • Στη Φλωρεντία, η Κάλλας τραγουδά τη «Norma» για πρώτη φορά – μια όπερα που θα εκτελέσει περισσότερο από κάθε άλλη στην καριέρα της.
  • Την ίδια χρονιά θα τραγουδήσει «TristanundIsolde» του Wagner και «Turandot», καθώς και την “Leonora” («ForzadelDestino» του  Verdi) στη Βενετία. Στο τέλος της χρονιάς θα ντεμπουτάρει ως “Aida” και “Norma” .

1949, 19 Ιανουαρίου

Έχοντας τραγουδήσει μόλις 11 μέρες νωρίτερα για πρώτη φορά στον ρόλο της “Brünhilde” στην όπερα «DieWalküre», η Κάλλας, με την επιμονή του Serafin, αντικαθιστά τη μη διαθέσιμη MargheritaCarosioως “Elvira” στην όπερα «IPuritani» στη LaFenice. Αυτό είναι το κρίσιμο σημείο στην καριέρα της Κάλλας και η έναρξη της ανάμιξης της στην επανένταξη του ιταλικού ρεπερτορίου belcanto.

21 Απριλίου, Παντρεύεται τον Meneghiniστη Βερόνα και αναχωρεί το ίδιο βράδυ ακτοπλοϊκώς για την Αργεντινή για να τραγουδήσει στο TeatroColonτου Μπουένος Άιρες. Με τη βοήθεια του Meneghini, ως συζύγου και μάνατζερ, η Κάλλας αναπτύσσει την καριέρα της στην Ιταλία και στο εξωτερικό στα επόμενα δύο χρόνια.

 

1951, 7 Δεκεμβρίου

Η Κάλλας εγκαινιάζει τη σεζόν στη Σκάλα του Μιλάνου στην όπερα “IVespriSiciliani” με μεγάλη επιδοκιμασία. Στη διάρκεια των επόμενων 7 ετών, η Σκάλα του Μιλάνου θα είναι η σκηνή των μεγαλύτερων θριάμβων της σ’ένα ευρύ φάσμα ρόλων.

1952  Η Κάλλας υπογράφει συμβόλαιο ηχογράφησης με την ΕΜΙ και τον Αύγουστο κάνει δοκιμαστική ηχογράφηση του «Nonmidir» από την όπερα «DonGiovanni»

1953

Η πρώτη εμπορική της ηχογράφηση για την ΕΜΙ είναι ο ρόλος της “LuciadiLammermoor” που ηχογραφείται στη Φλωρεντία. Αργότερα τον ίδιο χρόνο, η Κάλλας ξεκινά μια σειρά από ηχογραφήσεις ολόκληρων έργων όπερας στη Σκάλα, ξεκινώντας με τις όπερες “IPuritani”και “CavalleriaRusticana”  με τον Serafinκαι την διάσημη “Tosca” υπό την διεύθυνση του VictordeSabata.

  • Η Μαρία τραγουδάει τη Μήδεια για πρώτη φορά και η «ερμηνευτική φλόγα» της αναγνωρίζεται επιτέλους απ’όλους.

1954

  • Σε σύντομο χρονικό διάστημα, η Κάλλας χάνει 30 κιλά και η μορφή της αλλάζει δραματικά. Μαζί με το αδυνάτισμα παρατηρείται και ένα «αδυνάτισμα» στην απόδοση της. Άλλωστε, η Κάλλας έφθανε πάντα σε φωνητικές ακρότητες και εξαντλούσε τις δυνατότητες της, γεγονός που της κόστισε μια πρόωρη παρακμή στη φωνή της. Βέβαια, πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι αυτή η αυτοκαταστροφική της τόλμη οδήγησε στο «φαινόμενο» Κάλλας, ένα φαινόμενο μοναδικής ποικιλίας στο ρεπερτόριο.
  • Δεκέμβριος, Εγκαινιάζει  τη σεζόν στη Σκάλα με την όπερα « LaVestale» του Spontini και συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον θεατρικό και κινηματογραφικό σκηνοθέτη LuchinoVisconti.

1956

  • Τραγουδά για πρώτη φορά ως “Norma” στο Metropolitanτης Νέας Υόρκης και ακολουθούν η «Tosca» και η «Lucia».

 

1957

Κάλλας, Gavazzeni και Visconti συνεργάζονται για το έργο “AnnaBolena” του Donizetti– το οποίο ανεβαίνει μετά από 80 χρόνια-, μια παραγωγή που ενθουσίασε του κριτικούς.

5 Αυγούστου, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Ρεσιτάλ με άριες από όπερες στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.

Σεπτέμβριος, Η ElsaMaxwell, η αμερικανίδα κοσμική, συστήνει τους Meneghiniστον Έλληνα μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση σ’ένα  πάρτι στη Βενετία.

1958

2 Ιανουαρίου Ισχυριζόμενη ασθένεια, η Κάλλας εγκαταλείπει μετά την πρώτη πράξη της εορταστικής παράστασης της “Norma” στη Ρώμη,όπου παρευρίσκονται ο Πρόεδρος της Ιταλίας Gronchiκαι όλη η υψηλή κοινωνία της Ρώμης. Ο Τύπος την κρίνει σκληρά.

Μάιος, Στη διάρκεια των παραστάσεων της όπερας «IlPirata» στη Σκάλα, μαλώνει με τον γενικό διευθυντή, AntonioGhiringhelliκαι αποφασίζει να μην εμφανιστεί ξανά στη Σκάλα, όσο είναι εκείνος υπεύθυνος.

6 Νοεμβρίου, Ο RudolfBing, διευθυντής της MetropolitanOpera, απολύει την Κάλλας, μετά την αποτυχία συμφωνίας για τις παραστάσεις του επόμενου χρόνου.

19 Δεκεμβρίου,Κάνει ένα αισθησιακό ντεμπούτο στο Παρίσι σ’ένα εορταστικό κονσέρτο στην Όπερα των Παρισίων. Το κοινό αποτελείται από διασημότητες, συμπεριλαμβανομένου του Ωνάση, που αρχίζει να δείχνει ενδιαφέρον για την Κάλλας.

1959

Η Κάλλας έχει λιγότερες επαγγελματικές υποχρεώσεις. Εκείνη και ο Meneghiniδέχονται την πρόσκληση για κρουαζιέρα τον Ιούλιο , με το «Χριστίνα», το γιοτ  του Ωνάση, με διάφορους άλλους καλεσμένους, όπως οι Τσώρτσιλ. Στο τέλος της κρουαζιέρας , η Κάλλας και ο Ωνάσης είναι πια εραστές και ο γάμος της με τον Meneghiniτελειώνει.

1960

24-26 Αυγούστου

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. VincenzoBellini “Norma”. Μουσική Διεύθυνση :TullioSerafin.

1961

6-13 Αυγούστου

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.  LuigiCherubini “Medea”. Μουσική Διεύθυνση: NicolaResigno

11 Αυγούστου

Απονέμεται στη Μαρία Κάλλας το «Χρυσούν μετάλλιον τιμής της πόλεως των Αθηνών» από τον δήμαρχο Άγγελο Τσουκαλά.

1962

Εκείνη τη χρονιά δίνει μόνο μερικά κονσέρτα.

1963

Η Μαρία στο Παρίσι. Στις 5 Ιουνίου τραγουδά στο Θέατρο ChampsElysees με διευθυντή GeorgesPretre.  Την ίδια χρονιά, η Μαρία αποφασίζει να μείνει μόνιμα στο Παρίσι, αρχικά στο νούμερο 44 της AvenueFoch.

1964

Ο Τζεφιρέλι πείθει την Κάλλας, να επιστρέψει στην Όπερα και το CoventGardenσε μια αξιομνημόνευτη νέα παραγωγή της «Tosca» και στο Παρίσι  στη “Norma”, λαμβάνει επαίνους σ’όλους τους τομείς.

30 Αυγούστου , Κεντρική πλατεία Λευκάδας. «Εορτές Λόγου και Τέχνης» Λευκάδας. Άρια από την «CavalleriaRusticana» του  Mascagni. Είναι η τελευταία δημόσια εμφάνιση της Μαρίας Κάλλας μπροστά σ’ ελληνικό κοινό.

1965

Τραγουδά σε 9 παραστάσεις της «Tosca» στο Παρίσι, ενώ επιστρέφει θριαμβευτικά στο Metropolitanτης Νέας Υόρκης για δύο παραστάσεις της «Tosca».

Μάιος, Αναλαμβάνει μια νέα σειρά 5 παραστάσεων της «Norma» στο Παρίσι. Αισθάνεται κουρασμένη , αλλά δεν θέλει να τις ακυρώσει.

29 Μαΐου , Τελειώνει την πρώτη σκηνή της δεύτερης πράξης σε κωματώδη κατάσταση. Η τελική σκηνή ματαιώνεται.

Ιούλιος, Προγραμματίζεται να τραγουδήσει σε 4 παραστάσεις της «Tosca» στο CoventGarden. Οι γιατροί τη συμβουλεύουν ν’ αποσυρθεί, αλλά αποφασίζει να τραγουδήσει μια φορά ακόμη, επιλέγοντας τον Βασιλικό Εορτασμό στις 5 Ιουλίου. Αυτή είναι η τελική παράσταση όπερας στην καριέρα της.

1966

  • Η Κάλλας παραιτείται από την αμερικανική υπηκοότητα της και αποκτά πάλι την ελληνική ιθαγένεια, ακυρώνονται έτσι τον γάμο της με τον Meneghini.
  • Πιστεύει ότι ο Ωνάσης θα την παντρευτεί όμως δεν το κάνει.
  • Οι δημοσιογράφοι δεν ενδιαφέρονται γι’ αυτήν πια. Μένει στο Παρίσι και μετακομίζει στο νέο διαμέρισμα της στη λεωφόρο GeorgesMandel 36. Πέρασε το καλοκαίρι στο «Χριστίνα», όμως ήταν συχνά μόνη στο τεράστιο γιοτ.

1968, 20 Οκτωβρίου

Ο Ωνάσης παντρεύεται την JacquelineKennedy, χήρα του δολοφονηθέντος Αμερικανού Προέδρου, JohnF. Kennedy, αφού οι σχέσεις του με την Κάλλας είχαν ψυχρανθεί. Η Μαρία αρχίζει να κατρακυλά προς το τέλος.

1969, Ιούνιος – Ιούλιος

Η Κάλλας παίζει τη «Μήδεια» σε μια μη – οπερετική ταινία του έργου του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του PierPaoloPasolini. Δεν σημειώνει εμπορική επιτυχία.

1971-1972

  • Η Κάλλας δίνει μια σειρά μαθημάτων Masterστο JulliardSchoolofMusic της Νέας Υόρκης. Τα μαθήματα της ονομάζονται «Λυρική παράδοση» και στόχο έχουν τη μετάδοση της πείρας της. Συναντά ξανά τον παλιό της συνάδελφο, τενόρο GiuseppeDiStefano και γίνονται στενοί φίλοι.
  • Παίρνει διαζύγιο από τον Meneghini, εκμεταλλευόμενη τον νέο ιταλικό νόμο.
  • Προετοιμάζει με τον DiStefanoμια θριαμβευτική «επάνοδο» μαζί του στα πιο σημαντικά θέατρα.

1973

  • Ο DiStefanoπείθει την Κάλλας ν’ αναλάβει μια εκτεταμένη διεθνή περιοδεία ρεσιτάλ μαζί του, με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για τη νοσηλεία της κόρης του. Η περιοδεία, ένας προσωπικός θρίαμβος αλλά καλλιτεχνική αποτυχία, ξεκινά στο Αμβούργο στις 25 Οκτωβρίου και συνεχίζεται το 1974
  • Η Κάλλας σκηνοθετεί την όπερα «IVespriSiciliani» , εγκαινιάζοντας το TeatroRegioτου Τορίνο.

1974, 11 Νοεμβρίου

Το τελευταίο κονσέρτο της περιοδείας με τον DiStefanoγίνεται στο Sapporoτης Ιαπωνίας. Αυτή είναι η τελευταία δημόσια παράσταση της Κάλλας. Η σχέση της με τον DiStefanoτελειώνει.

1975 , 15 Μαρτίου

Ο Ωνάσης πεθαίνει μετά από επέμβαση στη χοληδόχο κύστη. Η Κάλλας απομονώνεται στο Παρίσι.

1977 , 16 Σεπτεμβρίου

Στα 53 της χρόνια, η Κάλλας πεθαίνει μόνη, στο σπίτι της λεωφόρου GeorgesMandel, από καρδιακή προσβολή, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή. Οι μόνοι μάρτυρες των τελευταίων στιγμών της ζωής της είναι η υπηρέτρια κι ο μπάτλερ.

1979, 3 Ιουνίου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της, η τέφρα της σκορπίζεται στον Σαρωνικό, ανάμεσα στις Φλέβες και την Αίγινα,όπως το είχε ζητήσει. Η Σεσίλια Σοφία Άννα Μαρία Καλογεροπούλου , κατά κόσμον Μαρία Κάλλας, επιστρέφει στην πατρίδα της.

Leave a Comment