Amedeo

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη

Ακολουθήστε μας

Search

STEM&ART | Η συνάντηση τέχνης και μαθηματικών μέσα από την τρισδιάστατη ψηφιακή τεχνολογία: Από τον Κύκλο στη Σφαίρα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο)
  -  STEM&ART | Η συνάντηση τέχνης και μαθηματικών μέσα από την τρισδιάστατη ψηφιακή τεχνολογία: Από τον Κύκλο στη Σφαίρα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο)

 

 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Τέχνη και Μαθηματικά μέσα από την τρισδιάστατη ψηφιακή Τεχνολογία «ΤΜΨΤ» είναι μια διαθεματική εκπαιδευτική πρόταση στα πλαίσια και τη γενικότερη αντίληψη της διεθνούς εκπαιδευτικής πρακτικής, γνωστής με το ακρωνύμιο STEM&ART, όπου οι αυστηρές επιστημονικές έννοιες από την Επιστήμη (Science), την Τεχνολογία (Technology), τη Μηχανική (Engineering), τα Μαθηματικά (Mathematics) και την Τέχνη (Art) προσεγγίζονται συνδυαστικά και χωρίς σύνορα.

 

Στόχος των δραστηριοτήτων του προγράμματος, είναι να συνδυαστεί η δημιουργική φαντασία (Αφήγημα), με τον τρόπο  αναπαράστασης  των χαρακτήρων (Συναισθήματα) και του χώρου (Γεωμετρία), εντός του οποίου οι χαρακτήρες αναπτύσσουν τις σχέσεις τους (Ενσυναίσθηση).

 

 

 

Από τον Κύκλο στη Σφαίρα: Μια τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση του εικαστικού έργου “Βαρείς Κύκλοι (Heavy circles)”του Kandinsky

Ο Kandinsky ήταν ένας από τους μεγάλους καλλιτέχνες και θεωρητικούς της Τέχνης, ο οποίος επιχείρησε να θέσει τις βάσεις μιας πραγματικής επιστήμης για την αφαιρετική τέχνη, σε συσχετισμό με τις συγκινήσεις μας και τη νοητική μας δομή. Θεωρούσε ότι «κάθε φαινόμενο μπορεί να το ζήσει κανείς με δυο τρόπους, οι οποίοι δεν λαμβάνονται αυθαίρετα, αλλά απορρέουν από τη φύση των φαινομένων. Δηλαδή, από τις δυο ιδιότητές τους: Το Εσωτερικό και το Εξωτερικό».

Ο Κύκλος, λοιπόν, στο επίπεδο και η Σφαίρα στο Χώρο είναι οι πιο αντιπροσωπευτικές Γεωμετρικές μορφές που οπτικοποιούν τη σχέση αυτή του Εσωτερικού και Εξωτερικού.

 

Ο κόσμος του Σύμπαντος είναι διάχυτος στη φαντασία μας από γαλαξιακά χρώματα και αστρικές σφαίρες. Η απεικόνιση της σφαίρας πάνω στο επίπεδο μέσω της ορθής προβολής της σ’ αυτό, είναι ένας κυκλικός δίσκος. Το εικαστικό έργο του Kandinsky Βαρείς Κύκλοι (Heavy circles) εκφράζει με έναν εκπληκτικό τρόπο τη σχέση αυτή του Εσωτερικού και Εξωτερικού στο επίπεδο.

 

Αξιοποιώντας τις δυνατότητες των σύγχρονων δυναμικών ψηφιακών εφαρμογών τρισδιάστατου σχεδιασμού, επιχειρούμε να αναπαραστήσουμε το θέμα του συγκεκριμένου πίνακα σε μια  χωρικά τρισδιάστατη ανάπτυξη, η οποία να μετατρέπει τον κοσμικό συντονισμό των κύκλων του πίνακα, σε ένα δυναμικό σύνολο “συμπαντικών σφαιρών”.

Παράλληλα αναπτύσσονται ερωτήματα για την ίδια τη δομή του χώρου και των αντικειμένων, τα οποία βρίσκονται μέσα σ’ αυτόν, καθώς του τρόπου με τον οποίο προσομοιώνουμε Συμπαντικά Μοντέλα.

 

Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές:

  • Αλληλοεπιδρούν με επιλεγμένους πίνακες των οποίων το θέμα είναι οι κύκλοι και οι σφαίρες σε σχετική σειρά έργων του Kandinsky, όπου κυκλικοί δίσκοι αναπαριστούν τρισδιάστατες μορφές σφαιρών. Δημιουργούν το δικό τους προσωπικό αφήγημα και βίωμα για κάθε πίνακα.
  • Κατανοούν τη σχέση ενός κυκλικού δίσκου και μιας σφαίρας (ο κυκλικός δίσκος είναι δυνητικά η επίπεδη ορθή προβολή μιας σφαίρας) και καλούνται να μεταβούν φαντασιακά από την επίπεδη εικόνα στην τρισδιάστατη αναπαράσταση.
  • Παίρνουν στα χέρια τους την εκτύπωση από τρισδιάστατο εκτυπωτή, (3D printer) της τρισδιάστατης απόδοσης του πίνακα σε μορφή PuzzleΣυμπληρώνουν το Puzzle και από την παιγνιώδη αυτή δραστηριότητα έρχονται σε επαφή με βασικές έννοιες των μαθηματικών, όπως, α) τα βασικά γεωμετρικά σχήματα κύκλου και σφαίρας  β) οι σχετικές θέσεις δύο κύκλων στο επίπεδο γ) οι σχετικές θέσεις δύο σφαιρών στο χώρο δ) οι σχέσεις ευθείας και κύκλου στο επίπεδο ε) οι σχέσεις επιπέδου και σφαίρας στο χώρο.
  • Προσεγγίζουν τις μυθολογικές ονομασίες των ουρανίων σφαιρών (πλανητών, αστέρων, αστερισμών) και ανακαλύπτουν το γιατί στην αντίληψη των ανθρώπων φαίνεται ότι οι σχηματισμοί των ουρανίων σωμάτων αναπαριστούν, ερμηνεύουν και προβλέπουν τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπινων χαρακτήρων και των συναισθημάτων τους.
  • Δημιουργούν μια πρώτη 3D ψηφιακή προσομοίωση του χώρου με τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία τα οποία είναι διαθέσιμα σε όλους τους Η/Υ, αλλά ακόμα και στο κινητό τους, στην οποία τοποθετούν τους χαρακτήρες του αφηγήματός τους με τρόπο δυναμικό.

 

Επιστημονικός σχεδιασμός:

Άρης Μαυρομμάτης, Μαθηματικός, Θεωρητικός Τέχνης Phd, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Σχολή Καλών Τεχνών-Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών.

Απόστολος Παπανικολάου, Μαθηματικός Msc, Καθηγητής Βαρβακείου Προτύπου Σχολής, Ερευνητής της Διδακτικής των Μαθηματικών.

 

 

Από 2Οκτωβρίου 2023

Ημέρα διεξαγωγής: Δευ-Τρ-Τετ

Ώρα: 10:00

Διάρκεια προγράμματος: 90’

Κόστος συμμετοχής: 6€/άτομο

Μέγιστος αριθμός ατόμων: 25

 

Πληροφορίες-Κρατήσεις

Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων: 2103611206 (εσωτ: 1042, 1044), education@thf.gr