m
e
n
u
Φώτης Παπαθανασίου | Ήπιες ή εναλλακτικές ιατρικές: αλήθειες και ψέματα // Μαρία Μποτσιβάλη | Ισορροπημένη διατροφή: σύγχρονη επιστημονική έρευνα και νομοθεσία
Οκτώβριος 4, 2018
Γιάννης Μετζικώφ | Η σκηνογραφία και η ενδυματολογία στο θέατρο, στην όπερα, στο χορό και κατά προέκταση στην ιδία τη ζωή.
Οκτώβριος 8, 2018

Κωνσταντίνος Λερούνης | Κύκλος Σαιξπηρικών Διαλέξεων

Ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ είναι οικείος στο ευρωπαϊκό κοινό μέσα από του ποικίλους αντικατοπτρισμούς και προσλήψεις του έργου του στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Η οικονομικοκοινωνική του άνοδος διαγράφει μια ευθεία γραμμή σε αντίθεση με την φήμη του έργου του. Ο τρόπος με τον οποίο πραγματεύεται βασικές χριστιανικές αρετές δείχνει μια εξοικείωση όχι μόνο με την χριστιανική διδασκαλία αλλά και με τους συγχρόνους του ουμανιστές. Το παράλογο μέσα στην ιστορία, ο χαρακτήρας του τραγικού ο συγκερασμός της μυθοποιητικής και της απομυθοποιητικής λειτουργίας του λόγου και της σκηνής είναι μερικά μόνο θέματα που θα μας απασχολήσουν στις διαλέξεις.

Διάγραμμα Διαλέξεων

  1. Ο Σαίξπηρ και η εποχή του – Βιογραφικά και ιστορικό πλαίσιο

Η καταγωγή του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ και η κοινωνική άνοδος του Τζων Σαίξπηρ. Τα ολίγα Λατινικά και ολιγότερα Ελληνικά του Σαίξπηρ. Τα χαμένα χρόνια του Σαίξπηρ 1583-1588 (;). Οι βασικοί ομότεχνοι του Σαίξπηρ: Μάρλοου, Λύλυ, Τζόνσον και Μίντλετον. Η έκδοση των έργων του και η θεατρική του δραστηριότητα. Κοινωνική άνοδος και θεατρική επιτυχία. Εισαγωγικά στοιχεία στα κειμενικά ζητήματα του Σαιξπηρικού έργου.

  1. Οι Kωμωδίες και τα Έργα προβλημάτων ή Προβληματικά Έργα (Problem Plays)

Συγχώρεση και πολιτική τάξη. Το ζήτημα της αναγνώρισης του φύλου στην σαιξπηρική κωμωδία. Η φιλία ως προσωπικό ιδανικό αλλά και κοινωνικό θεμέλιο. Η εκτεταμένη και ταυτόχρονα απλή και ενοειδής χρήση νομικής γλώσσας. Η εξέλιξη από την κωμωδία στην τραγικωμωδία. Ειδολογικά προβλήματα και ο όρος τραγικωμωδία.  Αποικιακές, μετα-αποικιακές και μη-αποικιακές αναγνώσεις την Τρικυμίας.

  1. Η πλάνη του τραγικού ήρωα: Τίτος Ανδρόνικος, Ιούλιος Καίσαρ, Άμλετ, Ληρ και Μακμπέθ.

Θεωρία και πρακτική της τραγωδίας κατά την Αγγλική Αναγέννηση. Ο εκμηδενισμός του προσώπου και τα οπτικά εφφέ της σαιξπηρικής τραγωδίας. Μίμηση και μετα-θεατρικότητα στην σαιξπηρική τραγωδία. Ρητορική και επιτελεστικότητα στον Ιούλιο Καίσαρα σε σύγκριση με τον Κοριολανό.  Αντώνιος και Κλεοπάτρα: σεξουαλικότητα, αρετή και η αναζήτηση του απολύτου. Μιλιταρισμός και ρεάλ πολιτίκ. Το πρόβλημα της μεταφυσικής εξαπάτησης στον Οθέλλο. Ο Τρωίλος και Χρυσηίδα ως αναστροφή της αναπαράστασης του έρωτα.

  1. Τα Ιστορικά Έργα: Ερρίκος ΄Δ, Πρώτο και Δεύτερο Μέρος, Ερρίκος Έ, Ερρίκος Στ΄, Πρώτο, Δεύτερο και Τρίτο Μέρος, Βασιλιάς Ιωάννης, Ερρίκος Ή.

Το ζήτημα των τίτλων των έργων: είχε όντως ο Σαίξπηρ σχεδιάσει τα ιστορικά έργα και τις τραγωδίες ως αλληλουχία; Το ζήτημα της συγγραφικής συνεργασίας στον Βασιλιά Ιωάννη και τον Ερρίκο Ή. Θεατρικότητα και εξουσία: το ζήτημα της προνομιούχου ορατότητας του Αναγεννησιακού μονάρχη. Μυθοποιητική και απομυθοποιητική λειτουργία στα ιστορικά έργα. Ο Φάλσταφ ως δημιούργημα της λογοκρισίας. Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ ως ερμηνευτής του Σαίξπηρ.

  1. Η κριτική παράδοση για τον Σαίξπηρ.

«Ο Σαίξπηρ δεν ήταν ο Σαίξπηρ». Μία βικτωριανή επινόηση που ακόμη μας κατατρύχει. Οξφορδιανοί εναντίον Βακωνικών. Επισκόπηση των διαφόρων θεωριών ατομικής και ομαδικής πατρότητας. Αναφορά σε έργα του σύγχρονου κινηματογράφου όπως το Anonymous. Όψεις της κριτικής παράδοσης: Φύση εναντίον καλλιέργειας στον Σαίξπηρ: το χαμηλό φως της Φύσης. Για ποιους λόγους ο Σαίξπηρ δεν εθεωρείτο ο καλύτερος συγγραφέας της εποχής του. Τ.Σ. Έλιοτ, Τολστόυ και Βιτγκενσταϊν για το σαιξπηρικό έργο.

 

5,12,19,26 Οκτωβρίου 2018

2 Νοεμβρίου 2018

Παρασκευή, 18.00-20.00


Κύκλος 5 διαλέξεων: 40€, 20€ / Μεμονωμένη διάλεξη: 10€, 5€

//]]>