m
e
n
u
«Σημειώσεις απο το Λαύριο». Του Σωτήρη Σόρογκα
Σεπτέμβριος 8, 2016

Συνέντευξη με την εικαστικό Τίνα Καραγεώργη

Η Τίνα Καραγιώργη είναι μία πολύπλευρη εικαστικός, κοσμήματα της οποίας φιλοξενούμε συχνά στο πωλητήριο του Ιδρύματος Θεοχαράκη και τα οποία σημειώνουν εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, αν κρίνουμε από την προτίμηση με την οποία τα περιβάλλουν οι φίλοι του Ιδρύματος. Συναντήσαμε, λοιπόν, την γνωστή καλλιτέχνη και κάναμε μια μικρή συζήτηση μαζί της σχετικά με τις διαδρομές της στους διάφορους καλλιτεχνικούς τομείς με τους οποίους ασχολείται.

tinakarageorgi

Λίγα λόγια για την εικαστικό..

Η Τίνα Καραγεώργη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητή τον Γιάννη Μόραλη. Αποφοίτησε με άριστα. Έλαβε τιμητική διάκριση για τις σπουδές της στην κεραμική. Συνέχισε τις σπουδές της στο Λονδίνο στο Byam Shaw School of Art, όπου της προσφέρθηκε υποτροφία και κατόπιν στο St. Martin’s School of Art, όπου εκτός από μεταπτυχιακά στη ζωγραφική σπούδασε μικτές τεχνικές, γλυπτική σε μέταλλο, φωτογραφία και μεταξοτυπία. Επιστέφοντας στην Ελλάδα παράλληλα με τη ζωγραφική ασχολήθηκε κατά παραγγελία με τη ζωγραφική εσωτερικών χώρων και το σχεδιασμό επίπλων και αντικειμένων. Επίσης,  έκανε την καλλιτεχνική διεύθυνση και τα σκηνικά σε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους και προτάθηκε για το Κρατικό Βραβείο Σκηνογραφίας 1998 στη Θεσσαλονίκη για την ταινία μεγάλου μήκους του Μενέλαου Καραμαγκιώλη «Black Out». Έχει πραγματοποιήσει 12 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (κυριότερες 1989, 1993, 2006 Νέες Μορφές, 2007 Red Galery και 2006 Τenri Institute Soho New York, 2007 PICI Gallery Seoul Korea, 2008 Griechische Kulturstiftung Βερολίνο Γερμανία, 2015 Alatca Imaret Θεσσαλονικη, 2016 ΜΕΛΤ Αθήνα ) και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό (με τρεις τελευταίες 2008 ΜΟCA Shanghai– Material Bonds, 2009 International Women’s Biennale Incheon Korea και Ιχνηλατοντας την Κωνσταντινουπολη 2010 Istanbul). Το 2013 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Triennale του Lutz στην Πολωνία, 2014 International Zurich ART FAIR, 2014 International Korea Art Fair. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

  •         Πείτε μας πώς ξεκινάτε να δουλεύετε ένα καινούργιο έργο; Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας;

Εξαρτάται, αν μιλάμε για κόσμημα ή ζωγραφική. Μπορεί να συνδέονται, αλλά η προσέγγιση είναι τελείως διαφορετική. Ο σχεδιασμός ενός κοσμήματος, για παράδειγμα, συνήθως ξεκινάει από τη ζωγραφική ή από τη συνέχεια ενός προηγούμενου πρότζεκτ. Δηλαδή την ώρα που δουλεύεις κάτι, πάντα σου έρχονται χιλιάδες ιδέες, οι οποίες πρέπει να ξεσκαρταριστούν, γιατί δεν μπορείς να τα κάνεις όλα! Κάποια στιγμή βλέπεις ότι ένα από αυτά μοιάζει να ξεχωρίζει και ακουμπάς εκεί την καρδιά σου θέλοντας να το φτιάξεις.

  •         Η κρίση επηρέασε την έμπνευσή σας ,άρα και το αποτέλεσμα της δουλειάς σας;

Εγώ είχα μια σχιζοφρενική αντίδραση στην κρίση. Από τη μια όλοι με πιέζανε για πιο φθηνά πράγματα -που δεν έκανα ακριβώς πιο φθηνά πράγματα, απλά μάλλον έκανα πράγματα χωρίς να έχω καθόλου κέρδος- και από την άλλη είχα την ανάγκη να κάνω μοναδικά και πολύτιμα πράγματα. Δεν ξέρω πώς λειτούργησε αυτό μέσα μου.

  •         Πείτε μας πώς ξεκινήσατε; Υπήρξατε ένα παιδί στο οποίο όλοι αναγνώριζαν ήδη από νωρίς  ένα μικρό καλλιτέχνη?

Θα έλεγα ότι μάλλον, οι άλλοι δεχθήκανε αυτό που αναγνώριζα εγώ σε εμένα. Εγώ ήξερα από πάρα πολύ μικρή ότι ήθελα να γίνω ζωγράφος.. Εντάξει, στην αρχή ήθελα να γίνω σκουπιδιάρης, μετά λούστρος -ήταν υπέροχο εκείνο το κασελάκι, με δελέαζε!- αλλά μετά από αυτές τις “παρορμήσεις”, ναι, ήθελα να γίνω ζωγράφος.

  •         Είστε ζωγράφος , σχεδιάζετε κοσμήματα, ασχολείστε με  τα υφάσματα , τα κεραμικά. Τι αγαπάτε περισσότερο;

Τις τεχνικές μπορώ να πω ότι τις αγαπώ όλες εξίσου Και τις τεχνικές ίσως,να μην  μπορώ να τις ξεχωρίσω, αλλά μπορώ να πω οτι τα υλικά που λατρεύω είναι το χαρτί, το ξύλο και το κεραμικό.. Έχω φτιάξει, επίσης, το δικό μου χαρτί κατά καιρούς και φτιάχνω και γλυπτά τώρα τελευταία..Έχω ασχοληθεί με πάρα πάρα πολλά υλικά. Αυτό είναι μεγάλη ευκολία. Και έχω σπουδάσει και αρκετά από αυτά τα υλικά. Μ’ αρέσει να ψάχνω το υλικό. Το υλικό είναι κινητήρια δύναμη για μενα και πιστεύω ότι η συναλλαγή ανάμεσα σε αυτόν που δημιουργεί και στο υλικό του εμπεριέχει μια δόση αλληλοσεβασμού και διαλόγου. Δηλαδή δεν μπορείς να πάρεις ένα ωραίο υλικό και να φτιάξεις κάτι που δεν του ταιριάζει, που δεν θα το αναδείξει σαν έργο. Και αυτό λειτουργεί βέβαια και αντίστροφα, έτσι; Μπορεί να έχεις μια πολύ ωραία ιδέα και να πάρεις λάθος υλικό και τελικά να καταστραφεί.

  •         Πείτε μας για τις τεχνικές που χρησιμοποιείτε;

Δεν είμαι κοσμηματοποιός με την κλασσική έννοια, δηλαδή δεν έχω σπουδάσει κόσμημα. Έχω σπουδάσει, όμως, πάρα πολλές τεχνικές. Και κάθε φορά που έφτιαχνα ένα έργο ζωγραφικής, επειδή οι τεχνικές που χρησιμοποιούσα θέλανε χρόνο –δεν ήταν τεχνικές βιαστικές- όπως είναι η αυγοτέμπερα για παράδειγμα, για να μην μιλάω αφηρημένα. Η αυγοτέμπερα θέλει πάρα πολύ υπομονή και πάρα πολύ χρόνο. Στο χρόνο που έπρεπε να κάνω υπομονή για να πάω παρακάτω, έπαιζα με τα υλικά μου και σκεφτόμουνα ότι θα μπορούσα να φορέσω το έργο μου με κάποια μορφή. Και έτσι άρχισα να φτιάχνω πράγματα για μένα και με μεγάλη ευκολία, γιατί μπορούσα να κινηθώ σε πάρα πολλά πεδία, π.χ. έκανα μεταξοτυπίες, κάτι το οποίο επίσης είχα σπουδάσει. Είναι πολλές οι τεχνικές. Όλες αυτές μου έδιναν τη δυνατότητα να σκεφτώ πώς θα μπορούσα να φορέσω ένα έργο. Όταν, λοιπόν, άρχισα να φτιάχνω πράγματα για μένα και να τα φοράω, άρχισε η ζήτηση. Αρχικά από τον στενό μου κύκλο και ύστερα άρχισαν να έρχονται οι πρώτες παραγγελίες. Δεν το είχα πάρει πολύ στα σοβαρά στην αρχή, γιατί η ζωγραφική θέλει πάρα πολύ χρόνο, αλλά σιγά σιγά είδα ότι μπορούσα να συνομιλώ και με τα δύο επί ίσοις όροις. Είναι δύσκολο, θέλει πάρα πολύ χρόνο, αλλά τα καταφέρνω!

  •         Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας; Ετοιμάζετε κάποια καινούργια έκθεση;

Όχι, μια έκθεση δεν γίνεται τόσο εύκολα, θέλει πολύ προετοιμασία, πολύ χρόνο και πολλή δουλειά. Υπάρχουν, όμως, διάφορες εκθέσεις που συμμετέχω, όπως για παράδειγμα η έκθεση «ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ» που είχα στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στο Χαμάμ και που μόλις τελείωσε. Βέβαια υπάρχουν και τα κοσμήματα. Όσον αφορά τα κοσμήματα εχω ήδη ανοιχτά 2-3 πρότζεκτ αυτή τη στιγμή και έχω άλλα χίλια σημειωμένα! (γέλια) Προσπαθώ να δω ποιό ταιριάζει σε ποιόν, φερ ειπείν εδώ στο Ίδρυμα Θεοχαράκη υπάρχει μια ζήτηση για πιο μικρά και πιο κομψά πράγματα. Και έτσι προσπαθώ τώρα να ξεκαθαρίσω ποιά θα είναι τα καινούργια αντικείμενα που θα έρθουνε στο χώρο.

Τα κοσμήματα της Τίνας Καραγεώργη, διαθέσιμα στο ArtShop μας, μπορείτε να βρείτε εδώ:

http://artshop.thf.gr/el/40

tina16

//]]>